Home
 
   
   

Fietsbanden en pompen

  
Fietsbanden

Om de velg van een fiets zit een binnenband en een buitenband. De lucht in de binnenband vangt de schokken op zodat u comfortabel fietst. De buitenband beschermt de binnenband tegen lekrijden en zorgt voor grip op de weg. De maat, rolweerstand, bandenspanning en het profiel; dit is allemaal van invloed op het comfort, de veiligheid en de snelheid waarmee u fietst en hoe lang een band meegaat. In het algemeen is een duurdere band vaak duurzamer en comfortabeler in het gebruik  dan een goedkopere band.

Rolweerstand, bandenspanning en profiel

Rolweerstand
Dit is de energie die bij het afrollen van de band verloren gaat. Dit komt door de vervorming van de band; de band “vlakt af” (is minder rond) bij het raken van het wegdek. Naast de banddiameter, bandbreedte en het materiaal wordt de rolweerstand met name beïnvloed door de bandenspanning en het profiel.

Bandenspanning
Dit heeft veel invloed op het comfort, lekrijden, rolweerstand en de levensduur van de band. Bij een vlakke ondergrond geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te geringer is de vervorming van de band, de rolweerstand lager en de snelheid hoger. Bij racefietsen kunnen de banden dan ook hard worden opgepompt.  Op zachte bosgronden geldt;  hoe lager de bandenspanning, des te lager is de rolweerstand. Een zachtere band vangt oneffenheden in de weg beter op. Hij zakt minder diep weg en de fiets wordt hierdoor minder afgeremd.

Bij een hoge bandenspanning gaat de band langer mee doordat de band minder slijt. De kans op lekrijden is kleiner en het fietst lichter door de lagere rolweerstand. Bij een lagere rolweerstand wordt de actieradius bij een e-bike hoger; de accu gaat minder snel leeg waardoor u langer kunt fietsen met ondersteuning.
Een lage bandenspanning zorgt wel weer voor meer comfort doordat schokken beter worden opgevangen en voor meer grip op de weg, wat in de winter bij sneeuw en gladheid ook handig is.

Profiel
Dit zorgt voor meer grip op de ondergrond. Dat is vooral op onverharde wegen belangrijk, zodat je meer controle hebt over de fiets en je krachten beter kunt overbrengen. Het profiel op mountainbike banden is daarom ook heel anders dan op banden voor racefietsen. Bij een racefiets wilt u juist minder profiel voor een lagere rolweerstand en dus een hogere snelheid. Bij e-bikes waarmee met hogere snelheden wordt gefietst is voldoende profiel belangrijk om vooral door bochten veilig te kunnen fietsen.

Brede of smalle banden, diameter en samenstelling
Banden met een kleinere diameter hebben een hogere rolweerstand omdat de vervorming van de band hier in verhouding groter is. Brede banden hebben meer contact met de ondergrond, maar toch rollen ze lichter dan smalle banden. Een smalle band veert in verhouding meer in en moet daardoor meer materiaalvervorming overwinnen. De samenstelling van een band heeft ook invloed op de rolweerstand. Hoe minder materiaal gebruikt wordt, hoe minder materiaal kan vervormen. Hoe flexibeler het materiaal is (bv. het rubbermengsel), des te minder energie gaat er door vervorming verloren.

Welke maat?

Een binnenband is heel rekbaar en past dus bij verschillende maten buitenbanden. Toch is het beter om een binnenband te nemen die past bij de maat van de buitenband. Als de binnenband te klein is, kan deze eerder gaan scheuren. Een binnenband die te groot is, is weer lastig in de buitenband te krijgen en de kans op lekrijden is groter.
Als u een nieuwe band koopt, kijk dan even op de zijkant van de oude band, daar staat de maat vermeld.

 

Verschillende soorten buitenbanden

Welke band heeft u nodig? Dit is voor elk type fiets verschillend. Voor elke soort fiets is er een geschikte band, ieder met een specifieke eigenschap; bij stadsfietsen is bijvoorbeeld een anti-lek laag heel belangrijk, bij e-bikes de grip en bij racefietsen een lage rolweerstand.

Banden voor stads- & toerfietsen

Elke band heeft zijn specifieke eigenschappen. Welke vindt u het belangrijkst? Grip, lage rolweerstand, lekbestendigheid of duurzaamheid? Dat hangt ook af van het type fiets en het soort terrein waar u het meeste op rijdt. Een stadsfiets wordt gebruikt voor korte- middellange ritten over verharde wegen. Zo’n type band kenmerkt zich vaak door goede grip en  lekbestendigheid. Dit is weer anders als u een toerfietser bent en vaker over bospaden of zandweggetjes fietst. In zo’n situatie wilt u juist uitzonderlijk goede grip, lage rolweerstand en comfort.

Banden voor e-bikes

Een e-bike is zwaarder dan een stadsfiets en er worden meer kilometers op gefietst bij hogere snelheden. Hierdoor zijn er sterke banden met veel grip nodig om veilig te kunnen fietsen. Met een e-bike rij je ook veel harder door de bochten. Kies bij e-bikes met de aandrijving in het voorwiel voor een band met meer grip om de kans op wegglijden in bochten te verkleinen.
Vanwege de zwaardere belasting is slijtage en de kans op lekrijden hoger bij een e-bike. Als u dan een lekke band heeft, is lopen met de fiets een hele opgave. Zeker bij e-bikes met de motor in het achterwiel is het verwisselen van de achterband minder makkelijk dan bij een stadsfiets. Het is dus fijner om een lekke band te voorkomen. Kies daarom voor een e-bike band met een dikke anti-leklaag.

Banden voor lifestyle fietsen

Lifestyle fietsen hebben grote, brede banden. Die geven niet alleen een robuuste en stoere look aan de fiets, ze bieden ook goede grip en hebben een verrassend lage rolweerstand. Fietsen met dit soort banden - zoals transportfietsen -  worden vaak gebruikt voor (korte-) dagelijkse ritten. Net als bij een stadsfiets is de duurzaamheid en lekbestendigheid van de band het belangrijkste. Zeker bij dit soort fietsen is het verstandig om de banden regelmatig op te pompen. Zo blijft u soepel en licht trappen én het voorkomt slijtagescheurtjes, waardoor de band langer mee gaat.

Banden voor MTB- en race

Een MTB-band is breder en heeft een speciaal profiel om zo meer grip te hebben op onverharde wegen. Deze zijn comfortabeler dan smalle banden. Brede banden veren beter, de schokken worden meer opgevangen en dit bespaart ook weer energie. Bij een racefietsband gaat het om snelheid, met zo min mogelijk rol- en luchtweerstand. Dit zijn smalle banden, met weinig profiel. Zo is de wendbaarheid groter en kan er goed worden versneld.

Afhankelijk van de ondergrond,  – de weg of ruig terrein – of een combinatie van deze, zijn er banden met verschillende eigenschappen en profielen. Zo zijn er draadbanden, vouwbanden, tubes, tubeless en tubeless ready banden.

Draad- of vouwband
De meeste mountainbikers en racefietsers rijden op een draad- of vouwband. Het verschil is nauwelijks te zien met het oog en er wordt gewoon een binnenband gebruikt. Bij een draadband wordt een staaldraad in de rand (bandhiel) van de band verwerkt, daar waar de band op de velg ligt.  Zo’n band is stugger en het kost vaak meer moeite om deze op de velg te leggen. Een vouwband maakt gebruik van kevlar vezels. Zo kan de band compact worden meegenomen en scheelt het gewicht.

Profiel
De noppen, het materiaal en de luchtdruk van een band bepalen de rijeigenschappen. Voor elk type terrein of discipline (Cross country, All-Mountain, Endurance of Downhill)  is er een band ontwikkeld die het best past bij uw discipline.

Tubes
Bij tubes (of tubular) is de binnenband direct in de buitenband genaaid. Vervolgens wordt de band op een speciale velg geplakt. Dit wordt gebruikt door racefietsers. Een duidelijk voordeel van de tube is het gedrag bij lekrijden. Zelfs bij een lekke band blijft hij om de velg zitten. De wielrenner kan veilig uitrollen tot de materiaalwagen aanwezig is.

Tubeless of tubeless ready
Bij een tubeless band is geen binnenband nodig. Wel zijn hiervoor luchtdichte velgen vereist. Tubeless banden bieden duidelijke voordelen bij snelheid, comfort, grip en lekbestendigheid. Het voorkomt veel onnodige wrijving tussen band en binnenband. Hierdoor is de rolweerstand nog lager dan die van superlichte wedstrijdbanden. Een plotseling verlies van lucht door een binnenband die klapt of een ventielafscheuring is uitgesloten. Daarnaast functioneren tubeless systemen heel goed in combinatie met een vloeibare lekbescherming. Een lek wordt dan binnen een tiende van een seconde weer afgedicht. Tubeless Ready banden zijn geen tubeless banden. Ze kunnen met behulp van een vloeibare lekbescherming in een speciaal proces naar tubeless banden omgebouwd worden.

Bekijk fietsbanden in de webshop


Fietspompen

Om fietsbanden op de juiste spanning te krijgen zijn er verschillende pompen: minipompen en  framepompen voor onderweg en voetpompen. Voetpompen hebben een bandenspanningsmeter zodat u precies kunt zien of de luchtdruk in de band goed is. Voor wie snel zijn band op spanning wil brengen is er een CO2 pomp met bijbehorende luchtpatronen. De pompen zijn meestal geschikt voor verschillende ventielsoorten. Wat is dan de juiste bandenspanning? Dat hangt af van de maat van de band en het gewicht van de fiets, de fietser zelf, de bepakking en voorkeur voor snelheid of comfort.

Tip:
Controleer zeker één keer per maand de luchtdruk in de banden om scheurtjes in de zijwand te voorkomen. Gebruik een fietspomp met manometer om de banden op de juiste spanning te brengen. De band indrukken met je duim is niet altijd zinvol omdat vanaf ca. 2 bar alle banden relatief hard aanvoelen en soms is dit door de antileklaag ook niet altijd goed te voelen. Pomp de band niet te hard op. De maximaal toegestane druk in ‘bar’ staat op de zijkant van de band.

Bekijk fietspompen in de webshop
 

 


 

     
                   
Techniek
Comfort
Sportief
Kids
Fashion